assalamualaikum..............

ahlan wasahlan wamarhaban....

Sabtu, 3 Julai 2010

LAGU 'RABIATUL ADAWIYAH'

Rabiatul Adawiyah

Album : Impian Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang-bayang
Gelap walau disuluh cahaya

Pepasir pantai pun berubah
Pabila hakikat melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi

Kau hiasi rumah kasih abadi
Serik menghiasi singgahsana-Mu
Kau berjaya merubah segala
Kasih semalam menjadi esok

Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Dari-Mu, Tuhan pencipta alam

Rabiatul Adawiyah
Serikandi yang tercipta
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Asmaramu dihampar suci
Pintalan dari awanan putih
Membuahkan titisan rahmat
Menyuburkan mawar yang layu

Namamu menjadi sanjungan
Ikutan ummah sepanjang zaman
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah

Lagu : Munif Ahmad
Hijjaz Music Entertainment (M) Sdn. Bhd.
Lirik : Abdul Kahar
Hijjaz Music Entertainment (M) Sdn. Bhd.

KISAH RABIATUL ADAWIYAH

Kisah Rabi'atul Adawiyah
Rabi'atul Adawiyah merupakan salah seorang srikandi
agung dalam Islam. Beliau terkenal dengan sifat wara'
dan sentiasa menjadi rujukan golongan cerdik pandai
kerana beliau tidak pernah kehabisan hujjah.
Ikutilah antara kisah-kisah teladan tentang beliau..

KISAH 1:

Suatu malam yang sunyi sepi, di kala masyarakat sedang khusyuk tidur, seorang pencuri telah menceroboh masuk ke dalam pondok Rabi'atul Adawiyah. Namun setelah menyelongkar sekeliling berkali-kali, dia tidak menemui sebarang benda berharga kecuali sebuah kendi untuk kegunaan berwuduk, itupun telah buruk. Lantas si
pencuri tergesa-gesa untuk keluar dari pondok
tersebut.

Tiba-tiba Rabi'atul Adawiyah menegur si pencuri
tersebut, "Hei, jangan keluar sebelum kamu mengambil
sesuatu dari rumahku ini."

Si pencuri tersebut terperanjat kerana dia menyangka
tiada penghuni di pondok tersebut. Dia juga berasa
hairan kerana baru kini dia menemui tuan rumah yang
begitu baik hati seperti Rabi'tul Adawiyah.
Kebiasaannya tuan rumah pasti akan menjerit meminta
tolong apabila ada pencuri memasuki rumahnya, namun
lain pula yang berlaku.

"Sila ambil sesuatu." kata Rabiatul Adawiyah lagi
kepada pencuri tersebut.

"Tiada apa-apa yang boleh aku ambil daripada rumah mu
ini." kata si pencuri berterus-terang.

"Ambillah itu!" kata Rabi'atul Adawiyah sambil
menunjuk pada kendi yang buruk tadi.

"Ini hanyalah sebuah kendi buruk yang tidak berharga."
Jawab si pencuri.

"Ambil kendi itu dan bawa ke bilik air. Kemudian kamu
ambil wudhu' menggunakan kendi itu. Selepas itu
solatlah 2 rakaat. Dengan demikian, engkau telah
mengambil sesuatu yang sangat berharga daripada pondok
burukku ini." Balas Rabi'tul Adawiyah.

Mendengar kata-kata itu, si pencuri tadi berasa
gementar. Hatinya yang selama ini keras, menjadi
lembut seperti terpukau dengan kata-kata Rabi'tul
Adawiyah itu. Lantas si pencuri mencapai kendi buruk
itu dan dibawa ke bilik air, lalu berwudhu'
menggunakannya.. Kemudian dia menunaikan solat 2
rakaat. Ternyata dia merasakan suatu kemanisan dan
kelazatan dalam jiwanya yang tak pernah dirasa sebelum
ini.

Rabi'atul Adawiyah lantas berdoa, "Ya Allah, pencuri
ini telah menceroboh masuk ke rumahku. Akan tetapi dia
tidak menemui sebarang benda berharga untuk dicuri.
Kemudian aku suruh dia berdiri dihadapan-Mu. Oleh itu
janganlah Engkau halang dia daripada memperolehi
nikmat dan rahmat-Mu."

KISAH 2 :

Pada suatu hari, sekumpulan golongan cerdik pandai
telah datang ke rumah Rabi'atul Adawiyah. Tujuan
mereka tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menguji
beliau dengan pelbagai persoalan. Malah mereka telah
bersedia dengan satu persoalan yang menarik. Mereka
menaruh keyakinan yang tinggi, kerana selama ini
Rabi'atul Adawiyah tidak pernah ketandusan hujah.

"Wahai Rabi'atul Adawiyah, semua bentuk kebajikan
yang tinggi-tinggi telah dianugerahkan oleh Allah
kepada kaum lelaki, namun tidak kepada kaum wanita."
Ketua rombongan itu memulakan bicara.

"Buktinya?" Balas Rabi'atul Adawiyah.

"Buktinya ialah, mahkota kenabian dan Rasul telah
dianugerahkan kepada kaum lelaki.Malah mahkota
kebangsawanan juga dikurniakan kepada kaum lelaki.
Paling penting, tidak ada seorang wanita pun yang
telah diangkat menjadi Nabi atau Rasul, malah semuanya dari golongan lelaki." Jawab mereka pula dengan yakin.

"Memang betul pendapat tuan-tuan sekalian. Akan
tetapi harus diingat bahawa sejahat-jahat pangkat ada
pada kaum lelaki juga. Siapa yang mengagung-agungkan diri sendiri? Siapa yang begitu berani mendakwa dirinya sebagai Tuhan? Dan siapa pula yang berkata :
"Bukankah aku ni tuhanmu yang mulia?" Dengan tenang, Rabi'atul Adawiyah membalas hujah mereka sambil merujuk kepada Firaun dan Namrud.

Kemudian Rabi'atul Adawiyah menambah lagi, "Anggapan dan ucapan seperti itu tidak pernah keluar dari mulut seorang wanita. Malah semuanya ditimpakan kepada kaum lelaki."

KISAH 3 :

Suatu hari, Rabi'atul Adawiyah terlihat seseorang
sedang berjalan-jalan dengan kepalanya berbalut sambil menagih simpati daripada orang ramai. Kerana ingin tahu sebabnya orang itu berbuat demikian, Rabi'atul Adawiyah bertanya, "Wahai hamba Allah! Mengapa engkau membalut kepalamu sebegini rupa?"

"Kepalaku sakit." Jawab orang itu dengan ringkas.

"Sudah berapa lama?" Tanya Rabi'atul Adawiyah lagi.

"Sudah sekian hari." Jawabnya dengan tenang.

Lantas Rabi'atul Adawiyah bertanya lagi,"Berapa
usiamu sekarang?"

Orang itu menjawab,"Sudah 30 tahun"

"Bagaimana keadaanmu selama 30 tahun itu?" Tanya
beliau lagi.

"Alhamdulillah, sihat-sihat saja." Jawabnya.

"Apakah kamu memasang sebarang tanda di badanmu
bahawa kamu sihat selama ini?" Tanya Rabi'atul
Adawiyah.

"Tidak." Jawab orang itu ragu-ragu.

"Masya Allah, selama 30 tahun Allah telah menyihatkan
tubuh badanmu, tetapi kamu langsung tidak memasang
sebarang tanda bagi menunjukkan kamu sihat sebagai
tanda bersyukur kepada Allah. Jika sebaliknya, pasti
manusia akan bertanya kepada kamu sebabnya kamu sangat gembira. Apabila mereka mengetahui nikmat Allah kepadamu, diharapkan mereka akan bersyukur dan memuji Allah." Jelas Rabi'atul Adawiyah.

"Akan tetapi, kini apabila kamu mendapat sakit
sedikit, kamu balut kepalamu dan kemudian pergi ke
sana sini bagi menunjukkan sakitmu dan kekasaran Allah terhadapmu kepada orang ramai, Mengapa kamu berbuat hina seperti itu?" Sambung Rabi'atul Adawiyah lagi.

Orang yang berbalut kepalanya itu hanya diam seribu
bahasa dan tertunduk malu denga perlakuannya. Kemudian dia beredar meninggalkan Rabi'atul Adawiyah dengan perasaan kesal dan insaf.

KISAH SEMPENA NAMAKU 'RABIATUL ADAWIYAH'

Rabiatul Adawiyah adalah seorang wali Allah yang mengabdikan dirinya kepada Allah. Kesabaran dan perjuangan harus dicontohi oleh wanita islam hari ini. Walaupun sejarah hidupnya bermula dari seorang wanita yang tidak mentaati Allah, akhirnya di memilih jalan sufi dalam mencari ketenangan hidup.
Kisah bermula pada zaman dahulu di mana kejahilan menyelebungi masyarakat arab kebanyakan sekolah agama telah ditutup. Ayah Rabiatul Adawiyah adalah guru agama tapi terpaksa menjadi pendayung sampan. Untuk menarik minat orang menaiki sampannya dia akan mendendangkan lagu yang merdu ketika mendayung sampan. Rabiatul Adawiyah sentiasa disamping ayahnya hinggalah dia dewasa, apabila ayahnya meninggal dunia. Dia menggantikan tempat ayah sebagai pendayung sampan dan mendendangkan lagu yang merdu. Mendengarkan suaranya yang merdu itu menarik hati seorang lelaki untuk membawanya untuk dipersembahkan kepada raja dan dia terpaksa berkhidmat untuk raja. Setiap hari dia menyanyi dan menuang arak kepada raja dan tetamu raja.
Suatu hari timbul kesedaran di hatinya merasa insaf dengan segala perbuatannya kerana kejahilannya itu sedangkan bapanya adalah seorang guru agama. Dari hari itu Rabiatul Adawiyah tidak mahu lagi menyanyi dan menuang arak. Dia sering duduk bersendirian berzikir kepada Allah. Dia juga diseksa oleh raja dengan kerja yang berat. Pernah suatu hari pengawal raja disuruh melepaskan ular dan kala jengking ke dalam bilik Rabiatul Adawiyah kerana raja tidak senang melihat dia sentiasa berzikir. Tetapi akhirnya ular tersebut menerkam pengawal raja. Rabiatul Adawiyah tetap tenang, walaupun dia tidak diberi makan dia tetap mampu menjalankan ibadat kepada Allah. Apabila raja mengintainya di dalam bilik, kelihatan dia sedang munajat memohn doa kepada Allah. di dalam kegelapan biliknya kelihatan cahaya yang menyuluh ke arahnya. Pada suatu malam raja bermimpi seorang tua datang dan mengatakan supaya melepaskan Rabiatul Adawiyah dan jangan lagi menyiksanya kemudia raja melihat Rabiatul Adawiyah berpakaian serba putih naik ke atas langit. Beliau terus ke bilik Rabiatul Adawiyah untuk melihat sama ada Rabiatul Adawiyah masih ada atau sudah pergi. Kelihatan Rabiatul Adawiyah masih berzikir dan berdoa.
Sampai habis tempoh masa Rabiatul berkhidmat dengan raja, akhirnya dia dilepaskan oleh raja. Rabiatul Adawiyah berterima kasih kepada raja dan tidak meminta apa-apa daripada raja walaupun raja memberi peluang kepadanya untuk meminta apa saja sebelum dia pergi. Apabila dia pulang ke kampungnya, rumah telah roboh dan penduduk kampungnya juga ramai yang telah berpindah. Dia meminta orang menyediakan sebuah pondok kecil untuknya. Pada suatu malam, seorang pencuri terpandang pondok Rabiatul Adawiyah lalu dia ingin pergi mencuri di situ. Ketika itu Rabiatul Adawiyah sedang solat. Dia tidak menjumpai apa-apa di dalam rumah Rabiatul Adawiyah melainkan sebiji tempayan. Lalu dia merasa kecewa dan ingin bunuh Rabiatul Adawiyah. Apabila dia mengeluarkan pisan dan ingin menikanm Rabiatul Adawiyah tiba-tiba dia menjadi keras dan pisaunya terjatuh. Rabiatul Adawiyah terkejut. Rabiatul mengatakan pada pencuri itu ambillah apa yang dia inginkan jika dia seorang pencuri tetapi mengapa ingin membunuhnya. Lalu dia menyuruh pencuri itu mengambil wudhuk dan bersolat serta memohon pada Allah apa yang dia inginkan. Lalu pencuri itu bersolat dan meinta pada Allah agar mendapat rezeki yang banyak supaya dia tidak perlu menjadi pencuri lagi.
Pada masa yang sama diluar kelihatan kereta kuda yang membawa banyak harta yang menuju ke arah pondok Rabiatul Adawiyah. Raja menghantar orang untuk memberi Rabiatul Adawiyah harta yang banyak. Apabila orang itu datang menemui Rabiatul Adawiyah kerana ingin menyerahkan harta itu, Rabiatul Adawiyah mengatakan dia tidak pernah meminta harta dari Allah tetapi orang disebelahnya yang memohon kepada Allah jadi berikanlah harta itu kepada orang yang memintanya. Pencuri itu gembira kerana mendapat harta dan dia membuat sebuah mahligai yang indah. Pada suatu hari ada seorang lelaki menemui pencuri itu dan bertanya bagaimana dia mendapat harta yang begitu banyak dalam sekelip mata. Dia pun menceritakan kisahnya kepada lelaki itu. Lelaki itu menjelaskan kepadanya bahawa wanita yang ditenuinya itu adalah wali Allah. Dia berasa terkejut dan menyesal kerana tidak berterima kasih kepada Rabiatul Adawiyah lalu dia ke pondok rabiatul Adawiyah untuk menemuinya. Ketika itu Rabiatul Adawiyah sedang nazak. Akhirnya Rabiatul Adawiyah pergi menemui kekasihnya.

GURU SKKDSK&STAFF

SK. KPG. DATO’ SERI KAMARUDDIN
32040 SERI MANJUNG,
PERAK DARUL RIDZUAN
TELEFON : 05-6886616
KOD SEKOLAH : ABA 1032
“KOMUNITI BERILMU PERAK TERBILANG”
Ruj. Siaran Bil :
Tarikh :
Semua Guru-Guru,
SK. Kpg. Dato’ Sri Kamaruddin,
32040 Seri Manjung,
Perak Ridzuan.

Tuan/Puan,
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Sekian dimaklumkan.

Terima kasih.

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA” PN. NOOR AISHAH BT ALI HASSAN

Saya yang menurut perintah,
…………………………………….
(NASIRUDIN SHAH B. ZAINUN)
Guru Besar
# Harap ditandatangani selepas dibaca

SESI PAGI 2010
BIL NAMA TANDATANGAN
1 EN. NASIRUDIN SHAH BIN ZAINUN
2 PN. ZURAINI BT ABDUL MURAD
3 EN. MOHD RIDHUAN BIN YAACOB
4 EN. AKASHAH BIN ABDULLAH
5 EN. NORZET BIN JUSOH
6 PN. NORSIAH BT ABDUL RAHMAN
7 PN. NOOR ZULFATUL ZAHIAH BT ABDUL KARIM
8 PN. PAIRUS BT MOHD KASSIM
9 PN. SAM RAHMAH BT MOHD ZAIN
10 PN. SABARIAH BTE JUSOH
11 PN. JAMILATUN BT ABD AZIZ
12 PN. SABARIAH BT YUSOFF
13 PN. MURNI BT SAMSUDIN
14 PN. NORFAIZAH BT ZAINUDDIN
15 EN. ANUAR BIN BAHARUDIN
16 PN. AINI BT MOHAMAD
17 PN. ROSLINA BT ARIFFIN
18 PN. TING KING LANG
19 PN. FAUDZAH BT MOHD YUSOFF
20 EN. MOHAMAD ZAKI BIN HAMZAH
21 EN. AHMAD ZAINAL BIN ZULKIFLI
22 PN. NURSHAZILLAH BT MOHD SHARIFF
23 PN. ZAINAB BT JOHARI
24 PN. NOR MUSLEHA BT KAMARUDIN
25 PN. MASTURA BT RAZALI
26 PN. NORA HANITA BT HARUDIN
27 PN. RABIATUL ADAWIYAH BT ABDUL RAHMAN
28 PN. RABITA BT HJ. JALI
29 PN. NOOR AZLINA BT IBRAHIM
30 PN. ZANARIAH BT ADNAN
31 PN. MAHZUM BT AHMAD KAMAL (J-QAF)
32 PN. ANISAH BT IBRAHIM (J-QAF)
33 EN. ABD HADFIZI MUHAMMAD BIN ABD ZAMAN (J-QAF)
34 CIK FARIDATUL AKMAL BT ISMAIL (J-QAF)
35 PN. ZIKIRILLAH BT ARIFFIN (J-QAF)
36 PN. WAN NOR ANITA BT WAN ABDULAH
37 PN. FAZILAH BT BAHAROM
38 PN. HUSNA BT HASSAN
39 PN. SUHAIMA BT ABD AZIZ
40 PN. ROSNANI BT MOHAMED YUNOS
41 PN. RUZANA BT RAHMAN
42 PN. NORAINI BT MUHAMMAD






SK. KPG. DATO’ SERI KAMARUDDIN
32040 SERI MANJUNG,
PERAK DARUL RIDZUAN

TELEFON : 05-6886616
KOD SEKOLAH : ABA 1032
“KOMUNITI BERILMU PERAK TERBILANG”

Yang dihormati, Ruj. Siaran Bil :
Semua guru & Kakitangan, Tarikh :
SK. Kpg. Dato’ Seri Kamaruddin,
32040 seri Manjung.
Perak.

Tuan/Puan,
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………

Sekian dimaklumkan ,terima kasih.

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”


Saya yang menurut perintah.

…………………………….
GURU BESAR
SK.KPG.DATO’ SERI KAMARUDDIN
32040 SERI MANJUNG.
PERAK.
# Harap ditandatangani selepas dibaca

SESI PETANG 2010
BIL NAMA TANDATANGAN
43 PN. MAZNAH BT MOHD RAJAB
44 PN. CIK ROHANA BT CHE DIN
45 PN. FUZIAH BT MOHD ISHAK
46 PN. FAIRUL ADILAH BT ABD LAH
47 PN. ZUNAIDAH BT ISHAK
48 EN. MOHD MAHADHIR BIN MOHD SHARIFF
49 PN. AMNAHI BT MOHD JUDI
50 PN FAZILAH BT ZAINAL ABIDIN
51 PN. SITI MUSLIHA BT MOHD SHARIF
52 PN. NAZILAH BT MUSA
53 PN. EMBAM BT MD IBRAHIM
54 PN. NOR AZIMAH BT AHMAD
55 PN. NOOR AISHAH BT ALI HASSAN (J-QAF)
56 PN. TUAN MAS AYU BT TUAN LONG (J-QAF)
57 PN. MIMI FARIZIANAWATY BT ARIFFIN
58 PN. ZAMILAWATY BT MOHD ALI
59 PN. FADLYATON BT ISHAK
60 PN. NOOR ANISAH BT MD ZARKASI

STAF SOKONGAN
1 PN. ROSMAH BT BASRAH (Ketua Pembantu Tadbir)
2 PN. NORAINI BT MOHD ROLI (Pembantu Tadbir)
3 PN ZURAYA BT ZAINUDIN (Pembantu Tadbir)
4 PN. ROZITA BINTI MD HASHIM (Pembantu Tadbir)
5 CIK ROKIAH BINTI YUNUS (Pembantu Pengurusan Murid)
6 PN. MAZUIN BT HAD I (Pembantu Pengurusan Murid)
7 EN. AHMAD TERMIZI BIN MOHD NAJMUDDIN (Juruteknik)
8 PN. NOR IRDIAWATI MOHD YUSOF (Pembantu Am Pejabat)
9 EN. ABDUL RAZAK BIN BISTAMAM (Pembantu Am Pejabat)
10 EN. IBRAHIM BIN YUNUS (Pekerja Rendah Awam)







SK. KPG. DATO’ SERI KAMARUDDIN
32040 SERI MANJUNG,
PERAK DARUL RIDZUAN

TELEFON : 05-6886616 KOD SEKOLAH : ABA 1032
“KOMUNITI BERILMU PERAK TERBILANG”
Ruj. Siaran Bil : (2008)
Tarikh :
Semua Guru-Guru,
SK. Kpg. Dato’ Sri Kamaruddin,
32040 Seri Manjung,
Perak Ridzuan.

Tuan/Puan,
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Sekian dimaklumkan.

Terima kasih.

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Saya yang menurut perintah,
………………………………..
MUZAMUDDIN BIN YEOP AHMAD
Guru Besar
# Harap ditandatangani selepas dibaca
SESI PAGI 2007
BIL NAMA TANDATANGAN
1 EN. MUZAMUDDIN B.IN YEOP AHMAD
2 PN. ZAINAH BTE YUSOFF
3 PN. NORAINI BT MOHD YATIM
4 PN. DALINA BT HUSSIN
5 PN. ZSA-ZSA AYU RAMADSA BT ABDULLAH
6 PN. NOOR ZULFATUL ZAHIAH BT ABDUL KARIM
7 PN. PAIRUS BT MOHD KASSIM
8 PN. SAM RAHMAH BT MOHD ZAIN
9 PN. SABARIAH BTE JUSOH
10 EN. SAMAD BIN HASSAN
11 PN NORHAYATI BT SAID
12 PN. SABARIAH BT YUSOFF
13 PN. MAHNIZAH BT MUSTAFA
14 PN. MURNI BT SAMSUDIN
15 PN. FARIDAH BT MOHD ZIN
16 EN. ANUAR BIN BAHARUDIN
17 PN. AINI BT MOHAMAD
18 EN. AKASHAH BIN ABDULLAH
19 PN. TING KING LANG
20 PN. NORAIDA BT AIMAN
21 EN. MOHAMAD ZAKI BIN HAMZAH
22 EN. AHMAD ZAINAL BIN ZULKIFLI
23 PN. NURSHAZILLAH BT MOHD SHARIFF
24 PN. ROZAYU BTE KASIM
25 EN. NORZET BIN JUSOH
26 PN. HASNAH BT MAT RASHID
27 PN. ZAINAB BT JOHARI
28 PN. SUHAIMA BT ABD. AZIZ
29 PN. MASTURA BT RAZALI
30 PN. ROSLINA BT ARIFFIN
31 EN. MAS JAMALULAI BIN MAS MOHAMED
32
PN. HAFIZAH BT YUNUS
33 CIK ZIKRILLAH BT ARIFFIN (J-QAF)
34 PN. NORDIANA BT ZAKARIA (J-QAF)

Facebook | Your Photos - walimatul urus zai zainiyah

Facebook | Your Photos - walimatul urus zai zainiyah

MINIT MESYUARAT KOKURIKULUM KALI PERTAMA 2010

PK 13/3

SK KPG DATO’ SERI KAMARUDDIN

MINIT MESYUARAT KOKURIKULUM KALI PERTAMA 2010



Tarikh : 20hb Januari 2010

Masa : 12.30 Tengahari

Tempat : Bilik Mesyuarat

Pengerusi : Nasiruddin Shah bin Zainun ( Guru Besar )

Kehadiran(Bilangan) : 57/60

Nama Yang Hadir :

1. NASIRUDIN SHAH BIN ZAINUN
2. ZURAINI BT ABDUL MURAD
3. MOHD RIDHUAN BIN YAACOB
4. AKASHAH BIN ABDULLAH
5. MAZNAH BT MOHD RAJAB
6. ABD HADFIZI MUHAMMAD BIN ABD ZAMAN
7. AHMAD ZAINAL BIN ZULKIFLI
8. AINI BT MOHAMAD
9. AMHANI BT MOHD JUDI
10. ANISAH BT IBRAHIM
11. ANUAR BIN BAHARUDIN
12. CIK ROHANA BT CHE DIN
13. EMBAM BT MD IBRAHIM
14. FADLYATON BT ISHAK
15. FAIRUL ADILAH BT ABD LAH
16. FARIDATUL AKMAL BT ISMAIL
17. FAUDZAH BT MOHD YUSOFF
18. FAZILAH BT BAHAROM
19. FAZILAH BT ZAINAL ABIDIN
20. FUZIAH BT MOHD ISHAK
21. HUSNA BT HASSAN
22. JAMILATUN BT ABD AZIZ
23. MAHZUM BT AHMAD KAMAL
24. MASTURA BT RAZALI
25. MIMI FARIZIANAWATY BT ARIFFIN
26. MOHAMAD ZAKI BIN HAMZAH
27. MOHD MAHADHIR BIN MOHD SHARIFF
28. MURNI BT SAMSUDIN
29. NAZILAH BT MUSA
30. NOOR ANISAH BT MD ZARKASI
31. NOOR AISHAH BT ALI HASSAN
32. NOOR AZLINA BT IBRAHIM
33. NOOR ZULFATUL ZAHIAH BT ABDUL KARIM
34. NOR AZIMAH BT AHMAD
35. NOR MUSLEHA BT KAMARUDIN
36. NORA HANITA BT HARUDIN
37. NORAINI BT MUHAMMAD
38. NORFAIZAH BT ZAINUDDIN
39. NORSIAH BT ABDUL RAHMAN
40. NURSHAZILLAH BT MOHD SHARIFF
41. RABIATUL ADAWIYAH BT ABDUL RAHMAN
42. RABITA BT HJ. JALI
43. ROSLINA BT ARIFFIN
44. ROSNANI BT MOHAMED YUNOS
45. RUZANA BT RAHMAN
46. SABARIAH BT YUSOFF
47. SAM RAHMAH BT MOHD ZAIN
48. SITI MUSLIHA BT MOHD SHARIF
49. SUHAIMA BT ABD AZIZ
50. TING KING LANG
51. TUAN MAS AYU BT TUAN LONG
52. WAN NOR ANITA BT WAN ABDULAH
53. ZAINAB BT JOHARI
54. ZAMILAWATY BT MOHD ALI
55. ZANARIAH BT ADNAN
56. ZIKIRILLAH BT ARIFFIN
57. ZUNAIDAH BT ISHAK









Nama Yang Tidak Hadir :

1. SABARIAH BTE JUSOH

2. PAIRUS BT MOHD KASSIM

3. NORZET BIN JUSOH




1
Ucapan Pengerusi

1.1. Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada semua guru kerana hadir pada mesyuarat kokurikulum kali pertama ini.
1.2. Pengerusi turut memaklumkan penglibatan murid-murid adalah penting sebagai tiket untuk melanjutkan pelajaran di sekolah menengah.
1.3. Meminta semua guru memberi tumpuan kepada setiap aktiviti kokurikulum yang dijalankan.
1.4. Pengerusi meminta supaya lebih banyak jawatan diwujudkan supaya murid-murid berpeluang memegang jawatan yang ada.


Tindakan
Tindakan
Tindakan


3
Membentang dan mengesahkan minit mesyuarat yang lepas
3.1. Disahkan oleh Pn. Husna bt Hassan

3.2. Disokong oleh Pn wan Nor Anita bt Wan Abdullah
3.3.


Tindakan
Tindakan
Tindakan

4
Perkara Berbangkit
4.1.
4.2.
4.3.

Tindakan
Tindakan
Tindakan

5
....................................................................................
5.1.
5.2.
5.3.

Tindakan
Tindakan
Tindakan




6 ………………………………………...........................................…………………………
6.1.
6.2.
6.3.

Tindakan
Tindakan
Tindakan

7
Hal-hal lain
7.1.
7.2.
7.3.

Tindakan
Tindakan
Tindakan

8
Ucapan Penangguhan

Disediakan oleh, Disemak Oleh,


…………………..........................................……… ……………………...............................……….
( ) ( )
Urusetia Pengerusi

KUTU DUIT

KUTU 2010 ( RM 200 X 10BLN = RM 2000.00 )
BIL / BULAN KUMP. 1
KUMP. 2 KUMP. 3
1 NORSIAH AINI FARIDATUL
2 NAZILAH ANITA ZAINAB
3 SUHAIMA ZAKI ZUNAIDAH / AZIMAH
4 RABIATUL NORAINI PAIRUS
5 FAEZAH ANITA ANITA
6 FAZILAH Z MAHZUN MUSLIHA / FAZILAH B
7 RABITA JAMILATON ZULFATUL / AZLINA
8 MAHADIR SABARIAH J / MURNI NAZILAH
9 MASAYU ANITA / FAUZAH NORAINI
10 FAUZAH ANITA / HUSNA ZIKRILLA

PERANCANGAN STRATEGIK BAHASA MELAYU TAHUN 6

SK KPG DATO’ SERI KAMARUDDIN 32040 SERI MANJUNG PERAK
KERTAS KERJA
1. TAJUK : Program Peningkatan Bahasa Melayu Tahun 6

2. LATAR BELAKANG
Berdasarkan keputusan daripada PKSR 2 2009 ada beberapa kelemahan yang telah dikenal pasti seperti kekeliruan dalam aspek tatabahasa, kelemahan dalam aspek penulisan kerana kekurangan kosa kata ibunda serta kekurangan idea bernas untuk mengarang. Berlandaskan permasalahan ini, guru-guru Bahasa Melayu Tahun 6 telah bersepakat merancang serta melaksanakan program yang diharap dapat membantu murid-murid mengatasi mereka seterusnya meningkatkan pencapaian gred A dalam UPSR 2010.

3. OBJEKTIF
3.1 Murid dapat menguasai semua aspek tatabahasa Bahasa Melayu dengan baik.
3.2 Murid dapat menguasai bentuk soalan pemahaman.
3.3 Murid dapat membina struktur ayat yang betul daripada aspek tatabahasa serta penggunaan tanda bacaan yang betul.
3.4 Murid dapat menguasai semua format penulisan dan mengarang ayat yang gramatis.


4. KELEMAHAN
4.1 Masih terdapat 7 orang murid Tahun 6 yang tidak lancar membaca dan menulis.
4.2 Kebanyakan murid kurang membaca sumber-sumber bacaan sampingan.
4.3 Murid tidak member respon yang baik sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran.
4.4 Murid tidak berminat membuat semua tugasan yang diberikan, ada juga yang membuat secara sambil lewa sahaja.

5. KEKUATAN
5.1 Guru-guru Bahasa Melayu yang cukup berpengalaman.
5.2 Kemudahan prasarana tersedia di sekolah seperti Pusat Sumber Sekolah, Makmal Komputer, Pusat akses, Bilik Media dan kemudahan LCD.
5.3 Guru Pemulihan yang berpengalaman dapat membantu murid-murid yang bermasalah dalam membaca dan menulis.
5.4 Program PROTIM turut dijalankan di kelas yang mengandungi murid bermasalah menguasa 3M.
5.5 Pihak pentadbir sekolah sentiasa member sokongan dan galakan.

6. SASARAN
6.1 Sasaran program ini adalah kepada 164 orang murid Tahun 6 2010.

7. ANGGARAN PERBELANJAAN / SUMBER KEWANGAN
PENDAPATAN PERBELANJAAN
1. Peruntukan Panitia BM RM 400.50
2. Peruntukan KAISARA RM 880.00 1. Buku Penulisan Tahap 2
47 buah X RM 8.90 = RM 400.50
2. Fotostat set soalan UPSR
164 murid X RM 5.00 = RM 820.00
JUMLAH RM 1280.50 JUMLAH RM 1280.50

8 STRATEGI PELAKSANAAN
BIL STRATEGI CARA PELAKSANAAN TEMPOH
1 Membuat latihan sekurang-kurangnya 60 soalan seminggu mancakupi aspek tatabahasa.  Murid menjawab soalan yang diberikan.
 Perbincangan dan menganalisa kelemahan murid.
 Murid membuat pembetulan.
 Ulang tajuk yang belum dikuasai.

Januari hingga September
2 Membuat latihan sekurang-kurangnya 40 soalan seminggu dalam pemahaman.  Murid diberi pelbagai genre petikan sebagai latihan untuk memantapkan penguasaan murid.
 Murid membaca petikan
 Murid membaca soalan.
 Murid cuba mencari jawapan berdasarkan soalan tadi.
 Murid sekali lagi membaca soalan dan mengecam jawapan yang terdapat dalam petikan.
 Murid dibekalkan dengan kerja rumah dan jawapan akan dibincang bersama di dalam kelas.
 Setiap kesalahan jawapan mesti dibuat pembetulan. Januari hingga September
3 Latih Tubi dan aktiviti Tiru dan Tulis  Murid diberi gambar dan petikan bahagian C.
 Perbincangan mencari isi-isi penting dan membina ayat yang gramatis dan betul strukturnya.
 Menyalin contoh-contoh karangan yang pelbagai bentuk.
 Mengenal pasti kelemahan dan membuat pembetulan.



Januari hingga September
4 Melaksanakan Program PROTIM  Program khas ini untuk murid-murid yang telah dikenalpasti tidak menguasai 2M.
 Modul PROTIM akan diguna pakai. Sepanjang tahun sehingga murid betul-betul menguasai 2M

RPH BAHASA MELAYU TAHUN 4

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh : 1Julai 2010
Masa : 11.00 pagi – 12.00 tengahari ( 60 minit )
Tahun : 4 Bestari ( 30 murid : 18 lelaki dan 12 perempuan)
Tema : Hargai Warisan Kita
Tajuk : Alat Muzik Tradisional Malaysia
Pakej/ Modul : Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Membaca dan Menulis.
HPU : 2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang
didengar, ditonton,dibaca atau dialami

5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi
dan gaya pembacaan yang sesuai

11.0 Membuat ulasan tentang bahan yang didengar, ditonton
atau dibaca


HPK : 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
11.3 Mengenalpasti maklumat dan mencatat nota
daripada bahan yang didengar dan dibaca.

HHP : Aras 1 (i) Menyatakan fakta yang terdapat dalam bahan.
Aras 1 (i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
Aras 1 (ii) Mencatat nota dalam bentuk grafik.

Objektif : Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1. Menyebut lapan jenis alat muzik tradisional Malaysia.
2. Membaca petikan yang diberikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
3. Menulis jenis-jenis alat muzik tradisional Malaysia berdasarkan kaum dalam bentuk jadual.
Pengisian Kurikulum :
Sistem Bahasa :
i) Sebutan dan intonasi : Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Tatabahasa : Ayat penyata
iii) Kosa Kata : getaran, dipalu, bergema

Kemahiran Bernilai Tambah
i) Kecerdasan Pelbagai : Linguistik,Interpersonal, Muzik
ii) Kemahiran Berfikir :mengesan, mengkategori
iii) Kajian Masa Depan
iv) Pembelajaran kontekstual :

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran : Pendekatan Berpusatkan Murid
Kemahiran generik : Kemahiran Belajar
Penekanan Konsep 5P
i) Penggabungjalinan : kemahiran bertutur, membaca, menulis
ii) Penyerapan ilmu : Pendidikan Muzik; Nilai murni : baik hati
iii) Pemulihan : Membaca kosakata secara latih tubi
iv) Pengayaan : membuat buku skrap alat-alat muzik tradisional
v) Penilaian : Membuat jadual jenis alat muzik

Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran :
i) Bahan Multimedia :LCD, CD
ii) Bahan Bercetak :poster
iii) Bahan Maujud : kompang, serunai

Pengetahuan Perlu Ada :
i) Murid pernah melihat alat-alat muzik seperti serunai, kompang dan
lain-lain.







AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah dan Masa Isi Kandungan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Catatan

Set Induksi
(5 minit) Alat-alat muzik:
• Kompang
• serunai • Guru membawa kompang dan serunai dan meminta 2 orang murid memalu kompang dan meniup serunai tersebut.
• Bersoal jawab dengan murid mengenai kegunaan kompang.
• Guru mengaitkan dengan isi pelajaran hari ini.

Kemahiran belajar(mentafsir maklumat)
Langkah 1
(10 minit) Petikan teks:
Alat-alat Muzik Tradisional Malaysia.
(Lampiran A)
1.Membranofon


2. Kordofon

• Murid diberikan petikan.
• Murid membaca petikan dengan gaya dan intonasi yang betul.
• Guru meminta beberapa orang murid membaca petikan dengan kuat.
• Murid lain mendengar dan memberi komen mengenai intonasi dan nada.

SP:Koperatif






PP(Berpusatkan murid)



Langkah 2
(10 minit) Alat-alat Muzik
• mengecam dan menyebut nama alat-alat muzik.
• Murid duduk dalam kumpulan dan dikehendaki berbincang mengenai jenis alat-alat muzik dari setiap kaum.
• Wakil murid dikehendaki ke hadapan kelas dan menyebut nama alat-alat muzik tersebut.

PP(Berpusatkan murid)


SP:Koperatif dan Kolaboratif

KBT
-Verbal linguistik




Nilai: kerjasama
Langkah 3
(15 minit) Tayangan slaid (gambar) :
• Alat muzik tradisional Melayu
• Alat muzik tradisional Cina
• Alat muzik tradisional India

• Guru menayangkan slaid gambar alat muzik tradisional dari kaum Melayu, Cina dan India.
• Guru turut memberi penerangan mengenai asal usul sesuatu alat muzik.
• Murid dikehendaki menyebut semula jenis alat-alat muzik berdasarkan sesuatu kaum.
KB
(mentafsir maklumat)
SP:Kontek luar

BBM: LCD, laptop

Nilai: berani mencuba
Langkah 4
( 15 minit) Latihan 3
Membuat jadual:
• Jenis alat muzik tradisional kaum Melayu, cina dan India.

• Murid dikehendaki membuat jadual serta menulis jenis alat muzik tradisional.
• Murid diminta mengisi jadual tersebut dengan menulis jenis alat muzik dari kaum Melayu, Cina dan India.
• Guru berbincang dengan murid jawapan yang tepat. KB(menyatakan sebab dan alasan)


Penutup
( 5 minit )

• Murid diperdengarkan dengan lagu-lagu etnik kratif daripada pita rakaman.
• Guru memaklumkan kepada murid mengenai alat muzik yang digunakan dalam lagu tersebut.
• Guru merumuskan pengajaran dan pembelajaran serta menekankan kepada aspek nilai yang terdapat semasa aktiviti hari ini. KG;TMK

Nilai Murni: menghargai warisan Negara

BBM: pita rakaman

TEKNIK-TEKNIK PENGAJARAN

1.0 PENDAHULUAN

Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu selalunya tidak menyeronokkan dan biasanya membosankan murid. Keadaan ini berlaku kerana teknik pengajaran guru yang tidak dapat menarik perhatian murid untuk terus mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran. Guru tidak menggunakan bahan bantu belajar untuk menarik minat murid dan guru biasanya mengggunakan teknik yang konvensional (cara lama) dan tidak berpusatkan murid.

Oleh sebab itu, guru-guru haruslah menukar teknik pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik dengan mengaplikasikan teknik-teknik seperti improvisasi, main peranan, teater bercerita, permainan bahasa dan bercerita. Teknik yang dicadangkan ini juga berpusatkan murid dan menggalakkan mereka menggunakan bakat, kreativiti dan pengetahuan sedia ada murid dalam menjalankan aktiviti di dalam kelas.

Pemilihan teknik haruslah berasaskan kepada kriteria tertentu seperti gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan atau kemahiran yang hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin dipupuk.


2.0 TEKNIK-TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Menurut Kamus Dewan (edisi keempat), teknik adalah kaedah mencipta sesuatu hasil seni seperti muzik, karang-mengarang dan sebagainya. Menurut Edward M. Anthony mendefinisikan teknik adalah satu muslihat atau strategi atau taktik yang digunakan oleh guru yang mencapai hasl segera yang maksimum pada waktu mengajar sesuatu bahagian bahasa tertentu.
Mengikut Kamaruddin Hj. Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz dalam bukunya Pengajian Melayu III : Komunikasi Bahasa, teknik boleh didefinisikan sebagai pengendalian suatu organisasi yang benar-benar berlaku di dalam bilik darjah di mana ia digunakan untuk mencapai sesuatu objektif.
Teknik merupakan suatu alat yang digunakan oleh guru bahasa bagi menyampaikan bahan-bahan pengajaran yang telah dipilih untuk murid-muridnya. Teknik yang dipilih haruslah sejajar dengan kaedah yang digunakan dan seirama dengan pendekatan yang dianuti.
Mengikut Azman Wan Chik (1987) teknik itu apa yang dilihat dalam bilik darjah. Kalau guru mengajar bahasa dengan menggunakan alat-alat
komunikasi canggih dalam makmal bahasa, maka itu satu teknik. Tujuan sesuatu teknik yang guru aplikasikan di dalam bilik darjah ialah
untuk menarik minat murid, mengekalkan perhatian, serta membangkitkan
rasa ingin tahu murid akan sesuatu tajuk atau isi pelajaran yang akan dan
sedang dilaksanakan.

2.1 TEKNIK IMPROVISASI
2.1.1 Pengenalan Improvisasi
Improvisasi ialah aktiviti lakonan spontan dalam situasi yang tidak dirancang. Ia boleh mengisahkan sesuatu kejadian atau situasi dalam kehidupan harian atau imaginasi. Murid berperanan mencipta dialog dan melakukan sesuatu aksi secara spontan mengikut arahan yang ditetapkan atau berdasarkan daya imaginasi atau kreativiti mereka sendiri.
Aktiviti improvisasi dapat menjadi satu latihan untuk meningkatkan daya imaginatif dan kreatif murid dalam menggunakan bahasa yang baik dan berkesan. Aktiviti ini juga dapat melatih murid sentiasa bersedia memberikan tindak balas spontan apabila diperlukan. Improvisasi juga dapat meningkatkan daya penghayatan murid agar lebih peka terhadap objek, situasi dan peranan yang ditentukan.


2.1.2 Langkah-langkah Improvisasi
i. Guru memberi rangsangan samada berdasarkan situasi, objek watak, petikan cerita atau gambar.
ii. Murid diberi masa untuk berbincang dalam kumpulan kecil.
iii. Setelah murid benar-benar yakin , barulah mereka dikehendaki beraksi di hadapan kelas.
iv. Guru tidak perlu menyedarkan murid mengenai penonton kerana ini untuk membentuk keyakinan murid beraksi.
v. Ahli kumpulan sebaiknya ditukar ganti supaya pergaulan social murid lebih luas.
vi. Guru perlu membimbing murid dengan bijak tanpa mematahkan minat mereka untuk berimprovisasi.

2.2 TEKNIK MAIN PERANAN
2.2.1 Pengenalan Main Peranan
Main peranan merupakan satu situasi yang melibatkan murid memegang sesuatu peranan, sama ada sebagai dirinya sendiri atau individu lain, dan kemudian bertindak atau beraksi sebagaimana yang dikehendaki oleh situasi yang telah ditentukan. Main peranan kadangkala disebut juga sebagai ‘ambil peranan’ atau ‘sosiodrama’ yang mementingkan interaksi individu serta kumpulan dan dikelolakan dalam situasi kumpulan.

Main peranan sebagai individu lain memerlukan murid memainkan peranan berdasarkan tokoh, pekerjaan , kedudukannya dalam masyarakat atau pertubuhan tertentu. Oleh kerana peranan yang diberikan berbeza dari pengalamannya yang sebenar, para murid hendaklah diberi peluang menyediakan atau mendapat maklumat yang lengkap tentang peranan tersebut sama ada melalui pembacaan atau membuat rujukan kepada sumber-sumber tertentu. Di samping itu, guru boleh juga menyediakan maklumat tersebut mengikut keperluan.


2.2.2 Langkah-langkan Main Peranan
i. Guru mewujudkan satu situasi yang bermasalah yang disediakan
ii. Guru menerangkan secara ringkas mengenai objektif lakonan, watak-watak yang terlibat dalam situasi itu dan tempoh berlakon
iii. Guru memilih murid-murid yang berminat menjadi pelakon-pelakon.
iv. Murid-murid dikehendaki memikirkan dan mengemukakan cara penyelesaian masalah yang timbul dalam situasi .
v. Guru berbincang dengan murid tentang prestasi pelakon-pelakon dan cara menyelesaikan masalah
vi. Guru membimbing murid-murid membuat rumusan.


2.3 TEKNIK TEATER BERCERITA

2.3.1 Pengenalan Teater Bercerita

Melalui teater bercerita, teknik ini melibatkan beberapa orang murid yang membaca skrip sesebuah cerita di hadapan kelas. Teater bercerita mengutamakan penggunaan suara, sebutan, gerak badan dan mimik muka sahaja. Murid dapat memahami, menghayati dan merasakan cerita itu seolah-olah sedang berlaku di hadapan mereka. Murid lain boleh mencatat maklumat penting berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, dan prosa klasik.Teater Bercerita melibatkan seorang pencerita dan digabungkan dengan beberapa orang pelakon. Pencerita akan menyampaikan cerita, dan pelakon beraksi mengikut watak dalam cerita tersebut. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru. Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik. Melibatkan seorang pencerita dan digabungkan dengan beberapa orang pelakon.

2.3.2 Langkah-langkah Teater Bercerita.
i. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu.
ii. Murid diberi peluang membaca cerita terlebih dahulu.
iii. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.
iv. Murid akan menyampaikan cerita, dan murid lain beraksi mengikut watak dalam cerita tersebut.
v. Guru dan murid memberi ulasan berdasarkan aktiviti teater bercerita tersebut.

2.4 TEKNIK PERMAINAN BAHASA
2.4.1 Pengenalan Permainan Bahasa

Permainan bahasa adalah salah satu cara dalam mempelajari bahasa melalui teknik permainan. Penglibatan dalam permainan telah memberi peluang kepada murid memperolehi latihan intensif, pembelajaran bermakna dan sebagai alat dianogstik. Kebanyakan aktiviti yang dijalankan akan menggunakan pelbagai kemahiran berbahasa murid antaranya kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.

Teknik ini sesuai digunakan pada semua peringkat pembelajaran bahasa, iaitu daripada peringkat sekolah rendah hingga ke peringkat sekolah menengah. Teknik ini juga adalah satu strategi pengajaran yang sesuai digunakan pada pelbagai tahap pencapaian murid. Permainan bahasa bukanlah merupakan aktiviti tambahan untuk bergembira semata-mata, tetapi ia boleh digolongkan dalam pengajaran dan pembelajaran yang berhasrat memberi peluang kepada murid mengaplikasikan kemahiran bahasa yang telah dipelajari di dalam bilik darjah. Permainan bahasa merupakan aktiviti yang dirancang dalam pengajaran dan ada hubung kaitnya dengan kandungan isi pelajaran secara langsung atau tidak langsung.

2.4.2 Langkah-langkah Permainan Bahasa

i. Secara Berkumpulan
Permainan bahasa boleh dilaksanakan dalam kumpulan-kumpulan kecil.. Bilangan ahli dalam satu-satu kumpulan adalah penting dalam menentukan kelancaran permainan. Jika bilangan murid dalam sesebuah kelas terlalu ramai, guru hendaklah membahagikan murid dalam banyak kumpulan.

ii. Secara Berpasangan
Aktiviti berpasangan merupakan satu bentuk gerak kerja yang efektif dalam melibatkan penyertaan murid. Permainan bahasa secara berpasangan boleh memberikan lebih banyak peluang latihan mendengar dan bertutur. Guru lebih mudah untuk mengawal pasangan murid.

iii. Secara Individu
Permainan secara individu amat sesuai untuk aktiviti pengayaan. Cara ini biasanya dilakukan untuk murid yang pintar dan cerdas serta telah menyiapkan tugas yang diberikan oleh guru dalam sesuatu masa tertentu.





2.5 TEKNIK BERCERITA

2.5.1 Pengenalan Bercerita
Bercerita merupakan salah satu pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa kerana cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian murid. Latihan pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa dapat disampaikan.
Bercerita juga dapat meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis dikalangan murid. Teknik Bercerita merupakan salah satu pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa kerana cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian murid.
Perkembangan cerita hendaklah diberi perhatian agar ada peringkat permulaan, kemuncak dan kesudahan cerita. Perhatian perlu diberi kepada teknik persembahan, suara, gerak laku dan kawalan mata. Suara memainkan peranan yang penting dimana ia harus dikawal supaya jangan mendatar dan tidak menimbulkan kebosanan.
Teknik bercerita bertujuan untuk mencernakan daya kreatif dan imaginasi murid. Selain itu ia dapat melatih murid dengan pelbagai kemahiran dan kecekapan bahasa terutamanya kemahiran lisan iaitu mendengar dan bertutur. Guru yang menggunakan teknik ini boleh menggalakkan murid berkomunikasi dengan berkesan dari segi sebutan, nada, intonasi dan ekspresi atau mimik muka mereka.

2.5.2 Langkah-langkah Bercerita

i. Pilih cerita yang sesuai dengan umur, kecerdasan dan minat murid-
murid.
ii. Kemudian, sesuaikan pula dengan isi pelajaran yang hendak disampaikan.
iii. Kaji cerita itu dan cuba masukkan aspek-aspek bahasa.
iv. Hafazkan frasa atau ayat-ayat penting.
v. Latih bercerita seolah-olah guru berada di hadapan murid-murid sekurang-kurangnya sekali sebelum menggunakan teknik ini.
vi. Guru bercerita dalam keadaan yang selesa.
vii. Guru boleh menggunakan gambar, objek-objek sebenar atau lain-lain
Bahan Bantu Mengajar.
viii. Sediakan kad-kad perkataan, frasa-frasa atau ayat-ayat yang berkaitan dengan aspek-aspek bahasa yang hendak disampaikan.


3.0 TEKNIK IMPROVISASI

3.1 Pengenalan Improvisasi

Menurut Kamus Dewan ( edisi keempat) improvisasi bermaksud perihal (perbuatan) melaksanakan atau membuat sesuatu tanpa persediaan awal,secara spontan, atau dengan menggunakan bahan-bahan yang ada sahaja.
Improvisasi sering dilaksanakan dalam pendidikan. Teknik ini digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah, khususnya pengajaran bahasa. Melalui aktiviti improvisasi kanak-kanak diransang untuk berinteraksi secara spontan berdasarkan simulasi yang diwujudkan oleh guru. Kanak-kanak juga digalakkan membina dialog sendiri serta mencipta situasi yang difikirkan sesuai dengan ransangan yang disediakan. Melalui improvisasi juga, daya imiginasi dan kreativiti kanak-kanak dicerna secara maksimum.

Teknik improvisasi ialah teknik lakonan spontan yang dilakukan dengan aksi dan dialog dibina sendiri oleh pelakon/ murid. Teknik ini memerlukan murid mencipta satu idea baru berdasarkan idea yang sedia ada melalui kreativiti tersendiri. Improvisasi memerlukan murid mempunyai imaginasi dan kreativiti yang tinggi.

Menurut Som Hj. Nor (1994), Improvisasi membawa maksud bertindak balas secara spontan terhadap situasi yang tidak dijangka. Improvisasi boleh dijalankan berdasarkan situasi, gambar, watak dan petunjuk.

Tujuan utama improvisasi adalah untuk melatih murid menggunakan unsur bahasa, unsur paralinguistik (jeda, nada dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka, gerak tangan, kepala dan dll) dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan. Penggunaannya dapat mendorong dan merangsang murid untuk menghubungkan perasaannya dengan matapelajaran yang dipelajarinya. Murid bebas meluahkan sesuatu, membuat penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu. Improvisasi dapat menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada murid, di samping dapat menyuburkan sahsiah murid.


3.2 PENDEKATAN IMPROVISASI

3.2.1 Bersedia menghadapi ketidaksempurnaan

Guru perlu bersedia menghadapi ketidaksempurnaan bila mana murid melakonkan sesuatu aksi yang tidak lengkap, tidak tersusun dari a-z dan terhenti berlakon. Jika keadaan ini berlaku, maka guru perlu bijak menyusun semula aksi dan dialog murid. Apa yang penting ialah bagaimana murid dapat mengabungkan idea dengan arahan atau rangsangan yang diberikan oleh guru secara spontan.

3.2.2 Tidak perlu pentas yang sempurna

Improvisasi tidak memerlukan dilaksanakan dengan pentas yang sempurna atau keperluan teater yang konvensional kerana kita bukan meminta murid mementaskan sesebuah teater, tetapi sekadar mewujudkan idea.


3.2.3 Menyediakan saranan

Guru selaku pembimbing perlu menyediakan saranan atau rangsangan untuk menjana idea murid dalam improvisasi.

3.2.4 Tidak perlu penonton

Murid tidak perlu disedarkan tentang kehadiran penonton yang formal. Langkah ini demi membentuk keyakinan murid. Ini kerana, murid yang belum biasa beraksi dihadapan kelas, mereka akan mudah gelabah jika aksi atau lakonan mereka dipertontonkan. Setelah murid benar-benar berasa yakin, barulah dimulai dengan perbincangan atau pasca nilai. Komen atau teguran yang positif perlu diberikan. Guru juga boleh meminta murid lain di dalam kelas memberi komen berdasarkan aksi spontan rakan mereka.


3.2.5 Aktiviti berkumpulan

Guru hendaklak menggalakkan muridmurid berkerja secara kumpulan dengan natural. Ahli kumpulan sebaiknya ditukar ganti supaya pergaulan social murid lebih luas.

3.2.6 Bijak melayani permintaan

Guru perlu bijak dan bersedia melayani permintaan kumpulan murid tanpa mematahkan minat mereka untuk beraksi secara spontan.








3.3 PERANAN IMPROVISASI

3.3.1 Meningkatkan daya imaginasi

Daya imaginasi murid dapat ditingkatkan kerana teknik ini dapat mencerna atau mencampah daya pemikiran murid ke tahap yang optimum. Improvisasi ini juga dapat menggalakkan kemahiran berfikir murid dengan lebih kreatif dan kritis. meningkatkan daya kreativiti mereka dan merangsang otak mereka untuk lebih berfikir

3.3.2 Merangsang kemahiran berbahasa

Guru dapat menggalakkan murid untuk berkomunikasi dengan berkesan di samping dapat membantu murid meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata dalam kalangan murid. Teknik improvisasi terbukti dapat merangsang kemahiran berbahasa murid kerana teknik ini menuntut murid berdialog secara spontan.

Dengan ini, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa terlebih dahulu sebelum berupaya menuturkan dialog mereka. Murid berupaya menggunakan bahasa secara pragmatik iaitu bahasa yang bermakna mengikut konteks. Murid juga boleh menggunakan bahasa secara spontan dengan lebih bermakna bersesuaian dengan situasi. Aktiviti seperti ini, walaupun berjalan seperti dalam keadaan yang tidak formal , pasti dapat membantu menambahkan kemahiran berbahasa murid.

3.3.3 Mewujudkan suasana menyeronokkan.

Aktiviti improvisasi terbukti dapat mewujudkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan dan bersahaja kerana melibatkan watak-watak dalam kalangan murid. Murid berupaya mengasah bakat terpendam mereka dengan berkalaborasi sesama ahli kumpulan dalam suasana yang ceria dan terkawal.

Berlakon merupakan satu aktiviti yang amat digemari oleh pelajar kerana ia dijalankan dalam bentuk bermain dan bersukaria. Mereka diberi peranan untuk berkata-kata secara bebas, melahirkan pandangan dan pendapat , bergaya dan beraksi sesama sendiri, berhibur dengan telatah dan gaya rakan-rakan sebaya, melibatkan diri , bekerja bersama-sama dan sebagainya.

3.3.4 Pembelajaran kolaboratif

Pengaplikasian teknik improvisasi boleh membentuk pembelajaran murid secara kolaboratif kerana selalunya watak yang diberikan perlu dilakonkan bersama ahli dalam kumpulan masing-masing. Apabila murid membiasakan diri dengan cara bekerjasama, saling bergantung antara satu sama lain untuk memperoleh ilmu, mereka akan berkembang untuk menjadi murid kolaboratif.

3.3.5 Pengurusan masa

Pengurusan masa yang cekap dapat diterapkan melalui aktiviti improvisasi. Murid diberikan masa yang tertentu untuk mereka menunjukkan aksi secara spontan. Mereka perlu cekap bertindak menyusun strategi berdasarkan watak atau situasi yang diberikan dalam jangkamasa yang telah ditetapkan guru.

3.3.6 Meningkatkan keyakinan diri

Improvisasi memerlukan murid beraksi di hadapan murid-murid lain. Ini secara tidak langsung dapat meningkatkan keyakinan murid semasa melakonkan watak masing-masing. Ia juga dapat memberi satu suntikan motivasi untuk mereka terus beraksi dan ini akan membentuk pembinaan sahsiah yang positif ketika berhadapan dengan khalayak penonton.



3.4 AKTIVITI IMPROVISASI

3.4.1 Improvisasi berdasarkan situasi

Satu situasi diberikan kepada murid secara individu, pasangan atau kumpulan. Murid diminta melakonkan situasi yang diberi secara spontan.
teknik ini boleh dijalankan untuk semua peringkat umur atau aras kebolehan walaupun situasi yang sama.
contoh 1 : Situasi di sebuah kedai mainan kanak-kanak . Suatu malam semua mainan (patung orang, arnab, beruang dan lain-lain) bercakap sesama mereka.
Arahan: berbual sesama sendiri supaya pelajar lain dapat meneka siapakah anda?
contoh 2 : seorang murid baru pindah ke sekolah anda dan ditempatkan di kelas anda. Pada waktu rehat, semua pelajar ke kantin dan tempat permainan. Bagaimana anda semua melayaninya?

3.4.2 Improvisasi berdasarkan gambar

Gambar diberikan atau dipamerkan kepada murid-murid dengan meminta murid menyediakan skrip secara spontan. Murid dibenarkan berbincang di dalam kumpulan atau secara individu.

3.4.3 Improvisasi berdasarkan petikan cerita

Petikan cerita atau insiden tertentu dalam cerita yakni aksi kaku di mana murid dikehendaki melakonkan aksi berdasarkan plot. Matlamat menggunakan petikan adalah untuk menguji kefahaman murid dengan penghayatan isi kandungannya.





3.4.4 Improvisasi berdasarkan objek
Teknik menggunakan objek tertentu bagi merangsang pelajar bertutur dan melakukan sesuatu. Contoh objek yang boleh diganakan adalah seperti anak patung, surat khabar dan kostum.

3.4.5 Improvisasi berdasarkan tokoh/watak
Watak cerita binatang boleh digunakan seperti watak Sang Kancil atau tokoh seperti Hang Tuah.

3.4.6 Improvisasi berdasarkan bunyi
Bunyi-bunyi seperti lagu instrumental untuk menjana bayangan minda, lagu dengan lirik boleh diadaptasi melalui teknik ini.

3.5 JENIS-JENIS IMPROVISASI

Peter Moore ( 1998 ) menyarankan enam jenis aktiviti improvisasi untuk kanak-kanak mengikut peringkat umur. Aktiviti tersebut adalah seperti yang berikut:

3.5.1 Permainan Bebas ( Free Play )

Permainan bebas sesuai untuk kanak-kanak prasekolah dan tahap 1. Guru sediakan peralatan atau objek, sediakan situasi/ persekitaran yang tertentu dan galakkan kanak-kanak bermain secara bebas dengan dipantau oleh guru.

Guru bolehlah menciptakan senario atau cerita berdasarkan peralatan tersebut. Peringkatkan permainan dengan objek yang lebih bermakna dan berwatak seperti anak patung/ boneka, dan kostum yang dapat menyarankan perwatakan tertentu.




3.5.2 Improvisasi Spontan ( Spontaneous Improvisation )

Guru sediakan bahan ransangan tertentu untuk kanak-kanak memberikan tindak balas secara spontan berdasarkan kesesuaian denagn situasi yang diberikan. Murid-murid dibantu dan digalakkan untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mendengar serta mengamati pendapat orang lain.

Guru juga harus membantu dan menggalakkan kanak-kanak melakukan tugas secara kolaboratif, berfikir secara kreatif dan imaginatif serta melahirkan idea, dan membina idea baru berdasarkan idea orang lain.
Namun begitu perlu dingatkan bahawa improvisasi spontan bukan bertujuan untuk membuat persembahan. Perkara utama ialah menggalakkan perkongsian idea, melibatkan luahan perasaan, interaksi antara watak serta prosedur terhadap resolusi sesuatu situasi yang dihadapi.

3.5.3 Improvisasi Verbal ( Verbal Improvisation )

Kanak-kanak digalakkan untuk mencipta monolog ( soliloquise ) dan dialog berdasarkan petikan dialog dalam sesebuah cerita. Murid juga boleh menyambungkan dialog tersebut untuk menggambarkan situasi yang difikirkan sesuai seperti memujuk, merayu, mengarahkan, memohon sesuatu, dan seumpamanya dengan ekspresi dan gaya pengucapan yang sesuai. Aktiviti ini dapat dilaksanakan secara individu ( monolog / soliloquise ), berpasangan atau berkumpulan.

3.5.4 Main Peranan ( Role Play )

Dalam aktiviti ini, murid hendaklah berpura-pura menjadi seseorang yang lain dan berlainan dengan dirinya. Mereka diberikan peranan tertentu dan meminta kanak-kanak memikirkan cara (dia) untuk beraksi dan memberikan respons terhadap sesuatu situasi.

Untuk menghayati watak yang diberikan, murid perlu dilatih untuk melakukan justifikasi terhadap watak dengan mengemukakan beberapa soalan seperti nama penuh watak, umur ,latar belakang keluarga, pekerjaan, sikap dan tingkah laku, hobi atau minat, keadaan kesihatan, dan pelbagai kemungkinan tentang peribadi watak yang di lakonkan. Disamping itu murid perlu digalakkan untuk, menulis diskripsi watak, melukis potret, dan membuat kostum dan memilih props yang sesuai untuk kegunaan watak.

Guru boleh memiilih peranan berdasarkan watak daripada orang persekitaran murid, cerita rakyat, cerita yang pernah dibaca di dalam kelas, drama atau filem yang pernah ditonton serta berdasarkan gambar.

3.5.5 Improvisasi Terlatih ( Rehearsed Improvisation )

Improvisasi ini berbeza dengan yang lain kerana improvisasi ini menggalakkan kanak-kanak membuat persembahan. Kanak-kanak diberi tajuk, tema, atau situasi tertentu untuk dibincangkan dan menghasilkan sesuatu persembahan.

Murid diberikan tempoh masa untuk perbincangan kumpulan dan selepas berbincang mereka diminta mementaskan hasil perbincangan tersebut.

3.5.6 Improvisasi Selari ( Parallel Improvisation )

Improvisasi berdasarkan situasi sebenar atau yang telah benar-benar diketahui untuk meneroka isu-isu baru.
Contohnya menggunakan pengalaman membuat persiapan untuk bercuti seperti menyediakan pakaian dan sebagainya dan menggunakan pengalaman tersebut untuk persiapan sekumpulan saintis yang hendak mengadakan ekspedisi.


3.6 PENGEMBANGAN IDEA IMPROVISASI
Alex Osborn (1963) telah menyarankan tujuh cara mengembangkan idea;
3.6.1 Diubah
Mengubah senario dalam cerita seperti dalam cerita Si Tanggang, andai jika Tanggang tidak derhaka kepada ibunya, adakah dia dan ibunya akan hidup bersama-sama hingga akhir hayat. Begitu juga seperti mengubah serita Batu Belah Batu Bertangkup, Melor dan Pekan telah mengejar ibunya hingga ke gua Batu Belah. Andaikan Melor dan Pekan dapat masuk ke dalam gua tersebut, adakah mereka Berjaya bertemu dengan ibu mereka?
3.6.2 Dikecilkan
Watak boleh dikecilkan seperti watak manusia menjadi kecil, hidup dalam habitat serangga seperti karya “ Honey! I Shrunk The Kids” dan “Rama-Rama” karya Syed Ali Syed Hassan.
3.6.3 Dibesarkan
Gambaran atau situasi diberikan seperti murid berada dalam dunia zaman dynasour. Apakah yang akan murid lakukan untuk m,enghadapi ancaman dynasour tersebut?
3.6.4 Digantikan
Watak-watak dalam cerita teladan kanakkanak boleh digantikan seperti menggantikan watak Sang Kancil digantikan dengan watak baru yang difikirkan lebih cerdik.
3.6.5 Disusun semula
Sesebuah karya disusun semula mengikut kesesuaian pada era sekarang seperti cerita Anak Buluh Betong diganti dengan Cucu Bluh Betong.

3.6.6 Diterbalikkan
Cerita atau watak cerita diterbalikkan seperti contoh:
i- Bagaimanakah kalau Pak Pandir cerdik?
ii- Ibu Bawang Putih tidak menjadi ikan kaloi?
iii- Mat Jenin mencapai cita-citanya?
3.6.7 Digabungkan
Menggabungkan beberapa idea atau senario atau cerita menjadi sebuah cerita baru.















4.0 PENGAPLIKASIAN TEKNIK IMPROVISASI DALAM PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

4.1 Rancangan Pelajaran Harian Tahun 4


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh : 1Julai 2010
Masa : 11.00 pagi – 12.00 tengahari ( 60 minit )
Tahun : 4 Bestari ( 30 murid : 18 lelaki dan 12 perempuan)
Tema : Cerita Teladan
Tajuk : Monyet Yang Pintar
Pakej/ Modul : Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Membaca dan Menulis.
HPU : 2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang
didengar, ditonton,dibaca atau dialami

5.0 Membaca kuat dengan kelancaransebutan, intonasi
dan gaya pembacaan yang sesuai

11.0 Membuat ulasan tentang bahan yangdidengar, ditonton
atau dibaca


HPK : 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayatserta sebutan dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
11.3 Mengulas karya bukan sastera yang mudah secara
umum dari aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran dan gaya bahasa.

HHP : Aras 3 (i) Mempersembahkan cerita dengan sebutan,intonasi
dan penghayatan yang sesuai.
Aras 1 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 1 (ii) Mengenal pasti perwatakan dalam teks.

Objektif : Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1. Mempersembahkan improvisasi di hadapan kelas dengan gaya, sebutan dan intonasi yang sesuai.
2. Membaca petikan yang diberikan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Menulis 5 watak dan perwatakan dalam borang grafik yang diberikan.
Pengisian Kurikulum :
Sistem Bahasa :
i) Sebutan dan intonasi :ganas, mempersembahkan,
ayat penyata
ii) Tatabahasa : Simpulan Bahasa
iii) Kosa Kata : ganas, sampuk, menyerah, herdik

Kemahiran Bernilai Tambah
i) Kecerdasan Pelbagai : Kecerdasan Linguistik, Kecerdasan
Interpersonal, Kecerdasan Kinestetik Badan,
ii) Kemahiran Berfikir :Menyatakan sebab dan alasan
iii) Kajian Masa Depan
iv) Pembelajaran Konstruktivisme

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran : Pendekatan Berpusatkan Murid
Kemahiran generik : Kemahiran Belajar
Penekanan Konsep 5P
i) Penggabungjalinan : kemahiran bertutur, membaca, menulis
ii) Penyerapan ilmu : Sains; Nilai murni : baik hati, kerjasama
iii) Pemulihan : Membaca petikan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul
iv) Pengayaan : Mengecam dan menulis simpulan bahasa
berserta maksud yang terdapat dalam petikan.
v) Penilaian : Mengisi borang grafik

Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran :
i) Bahan Multimedia :LCD, CD
ii) Bahan Bercetak :Lirik Lagu, petikan, lembaran kerja
iii) Bahan Maujud : buah pisang, topeng binatang

Pengetahuan Perlu Ada :
i) Murid pernah membaca kisah haiwan teladan.
ii) Murid boleh menulis ayat majmuk.







AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah dan Masa Isi Kandungan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Catatan

Set Induksi
(5 minit) 1. Kotak Ajaib
2. Teka-teki;
rasanya manis sedap sekali,
berkulit kuning banyak khasiat,
tumbuh subur di tepi kali,
dibuat kuih dibuat lepat. • Guru membacakan teka-teki kepada murid.
• Bersoal jawab dengan murid. Jawapan ada dalam kotak ajaib tersebut.
• Guru memberikan jawapan dan menunjukkan buah pisang seterusnya mengaitkan dengan isi pelajaran pada hari ini.

Kemahiran belajar(mentafsir maklumat)
Langkah 1
(8 minit) Petikan cerita;
Monyet Yang Pintar
(Lampiran A) • Murid diberikan petikan.
• Murid membaca petikan dengan gaya dan intonasi yang betul.
• Guru meminta beberapa orang murid membaca petikan dengan kuat.
• Murid lain mendengar dan member komen mengenai intonasi dan nada.

SP:Koperatif






PP(Berpusatkan murid)



Langkah 2
(10 minit) Pengembangan idea Improvisasi;
1. Improvisasi Verbal
( Verbal Improvisation )
• Sambung dialog

2. Improvisasi Main Peranan ( Role Play )
• Watak binatang dalam petikan
• Murid –murid dibahagikan dalam kumpulan 5 orang.
• Murid dikehendaki
berbincang dan menetapkan setiap seorang satu watak binatang tersebut.
• Murid dibenarkan mereka sendiri dialog dengan meramalkan cerita atau menambahkan watak dalam cerita tersebut.
• Guru memberi bimbingan mengenai struktur ayat (dialog) yang dicipta murid.
PP(Berpusatkan murid)


SP:Koperatif dan Kolaboratif

KBT
-Verbal linguistik


SP:Kontek luar


Nilai: kerjasama
Langkah 3
(25 minit) Persembahan improvisasi
• Setiap ahli dalam kumpulan dikehendaki membuat persembahan dengan setiap seorang mewakili watak binatang.
• Murid dalam kumpulan lain dikehendaki memerhati setiap watak dalam improvisasi murid tadi.
• Guru memberi komen dan meminta murid lain juga memberi pandangan mereka mengenai watak dan perwatakan.
KB
(mempersembah-kan maklumat)
Langkah 4
( 7 minit) Latihan 1
Melengkapkan borang grafik (Lampiran B)
• Menulis watak dan perwatakan
• Pengayaan
- mengecam dan menulis simpulan bahasa

• Guru mengedarkan borang grafik.
• Murid diminta mengisi borang grafik tersebut berdasarkan watak dan perwatakan yang terdapat dalam teks dan juga dari improvisasi kumpulan.
• Guru berbincang dengan murid jawapan yang tepat. KB(menyatakan sebab dan alasan)


Penutup
( 5 minit ) Lagu ‘pisang goreng’
(Lampiran C)

• Murid menyanyikan lagu pisang goring
• Guru merumuskan pengajaran dan pembelajaran serta menekankan kepada aspek nilai yang terdapat semasa aktiviti hari ini. KG;TMK







5.0 PENUTUP

Improvisasi patut dilaksanakan pada pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah kerana ia ternyata membolehkan kita melatih murid-murid menajamkan sensitiviti mereka, meningkatkan kefahaman dan amalan terhadap nilai murni masyarakat dan budaya mereka, mananamkan jati diri bangsa, serta memperkembangkan daya imaginasi, kreativiti, konsentrasi, yakin diri serta kemahiran berkomunikasi.

Dengan menggunakan teknik ini, selain memberikan peluang kepada murid untuk berlakon secara spontan ia juga dapat menggalakkan murid untuk berkomunikasi dengan berkesan di samping dapat membantu meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata mereka

Dalam proses penglibatan mereka dalam teknik improvisasi, guru boleh juga
memupuk nilai-nilai murni melalui penghayatan cerita dan memperkembangkan sikap positif terhadap pembacaan. Nilai-nilai murni yang boleh dipupuk seharusnya berkaitan dengan cerita yang mereka lakonkan di mana murid dengan sendirinya sedar akan akibat segala perbuatan yang mereka lakukan. Jadi mereka akan lebih berfikr terlebih dahulu sebelum mula membuat sebarang keputusan.